A Pajtás gőzhajó tragikus balesete


A Pajtás gőzhajó 1954. május 30-án vasárnap 10.15-kor indult menetrend szerint Siófokról Balatonfüred érintésével Tihanyba. A Siófok és Balatonfüred közötti úton semmi különös nem történt. A füredi kikötés után a hajó 11.30-kor indult el Tihanyba fedélzetén 176 utassal és 6 főnyi személyzettel. A gőzős a "megszokott ingással" lassan indult el a Tagore sétány irányába (3. kép), ahol a mólót elhagyva először a bal, majd a jobb oldalára billent. Az ingást a kapitány Heisz Pál a kormány elfordításával próbálta megállítani, de ez nem sikerült neki és a hajó bal oldalára eldőlt. Ez az esemény Magyarország eddigi legnagyobb vízi tömegszerencsétlenségét jelentette. A közelben folyó vitorlásverseny résztvevői a versenyt abbahagyva, azonnal megkezdték az utasok mentését, de sajnos ennek ellenére 23-an haltak meg és több mint ötvenen szenvedtek sérüléseket...

 

A Pajtás gőzhajó megérkezik Balatonfüredre...

1954. május 30-a, 11.30 perc a tragédia előtti pillanatok...

A baleset helyszínrajza...

A hajó elkezd balra dőlni...

A borulás pillanata...

Menekülő, úszó emberek...

Vámos Gyula fűtő kinyitotta a kazán vészszelepét megelőzve ezzel a még nagyobb tragédiát.  Hősiességéért az életével fizetett...

Megérkezik az első vitorlás...

Az emberek a víz felett lévő részekre másznak ki a hajó belsejéből...

A mentés pillanatait örökíti meg az 50. évfordulóra készült emléklap...

A felborult hajón várják a visszaérkező mentőket 1...

A felborult hajón várják a visszaérkező mentőket 2...

A Pajtás oldalán látható a kivágott rész, ahol a bennrekedt utasokat kihúzták...

A segítség csónakon érkezik...

Ezen a képen is jól látható a mentésben részt vevők nagy száma...

Kalóz típusú hajó mentés közben...

Csónakokkal is menekítik az embereket...

A felborult hajó visszaállításához érkezik a Beloiannisz motoros...

Előkészületek a Pajtás kiemelésére...

A rendőrök távolabbról figyelik a sikertelen próbálkozásokat...

A hajót végül más módszerrel sikerült kihúzni a vízből...

Az 1999. május 30-án füreden felállított emlékmű megszentelése...

A Tagore sétányon baleset vonalában felállított  emlékmű az 50. évfordulón... (Raffay Béla szobrászművész alkotása)

Az emléktábla szövege...

A segítségért nyúló kéz megdöbbentő képe...

 

A tragédiához hozzá tartozik, hogy a Dunáról a Balatonra ideiglenesen áthelyezett hajót átépítették, és az engedélyezett utasbefogadó képességét 150-ről 200 főre emelték fel úgy, hogy nem végeztek rajta állékonysági vizsgálatot. Az átalakítás után a Pajtás személyzete észlelte és jelentette is a veszélyes labilitását, de az illetékesek valószínűleg a "szabotázs" vádjától tartva nem tettek semmit...

Végezetül meg kell jegyezni, hogy a tragédiáról összesen egy rövid hírben számoltak be akkoriban - a Szabad Nép hasábjain - ott is jelentősen elferdítve a valóságot 12 áldozatot, és néhány könnyebb sérülést említve.

A Pajtás tragédiája 30 évig tiltott téma volt, ezért különösen fontos, hogy most, az 50. évfordulón megemlékezzünk róla.

*

Ezúton szeretnék köszönetet mondani Simonné Zákonyi Tündének, a     Nők a Balatonért Egyesület elnökasszonyának, a segítségéért és a képanyag felhasználásának lehetőségéért.