Pajtás csavargőzös

Ugrás a hajó adatlapjához


Az akkor II. számú dunai csavargőzös névre hallgató, 120 LE-s gőzgéppel készült hajó, 1946-ban került a Dunáról a Balatonra. Az 1954. május 30-i füredi balesete után, 1956-ban teljesen átépítették. 170 lóerős Diesel motort kapott és mint kétcsavaros motoroshajó állt ismét szolgálatba Siófok néven. 1959-ben Dömsödként visszakerült a Dunára, majd 1980-ben kiselejtezték.

Emlékezés a Pajtás gőzhajó balatonfüredi balesetének 50. évfordulóján

Az II. számú dunai csavargőzős eredeti állapota...
A hajó a jelentős háborús károk után Siófokon épült újjá,
és így nézett ki 1954-es balesetéig...
Itt már az 1956-os átépítése után, Siófok néven befut a fonyódi kikötőbe...
Emlékezés a Pajtás gőzhajó 1954-es balatonfüredi tragédiájára...

Rendelkezésre álló adatok:

Készítésének ideje: 1917 Hossza: 27,15 m
Készítésének helye: Budapest Szélessége: 5,20 m
Hajó későbbi neve: Siófok, Dömsöd Oldalmagassága: 3,45
Balatonra kerülésének időpontja: 1946 Merülése: 1,50 m
Korszerűsítés ideje: 1956 Főgépek típusa: gőzgép
Balatonról Dunára áthelyezve: 1959 Főgépek teljesítménye: 120 LE
Selejtezés időpontja: 1980 Maximális sebessége: -
Szállítható maximális utasszám: 200 fő Egyéb érdekesség:  
 
Rendkívüli események

- 1953-ban a Füredi hajógyár és a Tihanyi kikötő vonalában a, Ciprián forrás közelében lévő kőpadon leütötte a hajócsavarját és elgörbült a hajó kormánya is.
- 1954. május 30-án vasárnap 10.15-kor a Pajtás gőzhajó a füredi mólót elhagyva bal oldalára dőlt. Ez az esemény Magyarország eddigi legnagyobb vízi tömegszerencsétlenségét jelentette.  A balesetben 23-an haltak meg és több mint ötvenen szenvedtek sérüléseket...
Részletek, képek itt:
Emlékezés a Pajtás gőzhajó balatonfüredi balesetének 50. évfordulóján-

(A táblázatban található műszaki adatok a hajó 1946-os állapotát tükrözik.)