Kisfaludy lapátkerekes gőzhajó

Ugrás a hajó adatlapjához


A tó első lapátkerekes gőzhajója 1846. szeptember 21-én tette meg próbaútját a tavon. Ebben az időben a balatoni idegenforgalom jórészt Balatonfüredre korlátozódott. A gőzös Keszthelyről, Keneséről és Alsóörsről szállította a vendégeket az északi parti üdülőhelyre. 1861-ben a Délivasút megépülése közelebb hozta a Balatont a világhoz. 1863-tól a Kisfaludy fokozatosan beszüntette egyéb járatait és már csak Siófok és Balatonfüred között közlekedett. A vasúttal Siófokra, majd onnan Füredre  igyekvő vendégsereg elég hamar felismerte a Sió parti város helyzeti előnyeit és részben ott maradt. Ezzel indult meg Siófok fejlődése a maihoz vezető úton.   A hajó 1887-ig közlekedett.

 

A Kisfaludy gőzös a füredi kikötőben. (Szerelmey Miklós rajza 1848-ból)

Keszthelyen az 1869-es átalakítás után...

A gőzös 1870 tájékán...

Rendelkezésre álló adatok:

Készítésének ideje: 1846 Hossza: 31,8 m
Készítésének helye: ? Szélessége: 10,6 m
Hajó későbbi neve: - Oldalmagassága: -
Balatonra kerülésének időpontja: - Merülése: 0,95 m
Korszerűsítés ideje: 1869 Főgépek típusa:

-

Balatonról Dunára áthelyezve: - Főgépek teljesítménye: 40 LE
Selejtezés időpontja: 1887 Maximális sebessége: 10-12 km/h
Szállítható maximális utasszám: 200 fő Egyéb érdekesség:  
 
Rendkívüli események
- A szabadságharc idején a délvidéki harcok utánpótlását biztosította, 1849 májusában hadifoglyok szállításával foglalkozott.