Kisfaludy lapátkerekes gőzhajó
A tó első lapátkerekes gőzhajója 1846. szeptember 21-én tette meg próbaútját a tavon. Ebben az időben a balatoni idegenforgalom jórészt Balatonfüredre korlátozódott. A gőzös Keszthelyről, Keneséről és Alsóörsről szállította a vendégeket az északi parti üdülőhelyre. 1861-ben a Délivasút megépülése közelebb hozta a Balatont a világhoz. 1863-tól a Kisfaludy fokozatosan beszüntette egyéb járatait és már csak Siófok és Balatonfüred között közlekedett. A vasúttal Siófokra, majd onnan Füredre igyekvő vendégsereg elég hamar felismerte a Sió parti város helyzeti előnyeit és részben ott maradt. Ezzel indult meg Siófok fejlődése a maihoz vezető úton. A hajó 1887-ig közlekedett. |
A Kisfaludy gőzös a füredi kikötőben. (Szerelmey Miklós rajza 1848-ból) |
|
Keszthelyen az 1869-es átalakítás után... |
|
A gőzös 1870 tájékán... |
Készítésének ideje: | 1846 | Hossza: | 31,8 m |
Készítésének helye: | ? | Szélessége: | 10,6 m |
Hajó későbbi neve: | - | Oldalmagassága: | - |
Balatonra kerülésének időpontja: | - | Merülése: | 0,95 m |
Korszerűsítés ideje: | 1869 | Főgépek típusa: |
- |
Balatonról Dunára áthelyezve: | - | Főgépek teljesítménye: | 40 LE |
Selejtezés időpontja: | 1887 | Maximális sebessége: | 10-12 km/h |
Szállítható maximális utasszám: | 200 fő | Egyéb érdekesség: |
Rendkívüli események |
- A szabadságharc idején a délvidéki harcok utánpótlását biztosította, 1849 májusában hadifoglyok szállításával foglalkozott. |