Kelén csavargőzös

Ugrás a hajó adatlapjához


A Balaton harmadik csavargőzöse, amely az első hajó Barossra keresztelése után szintén a Kelén nevet kapta 1891. április 17-én szállított először utasokat. A hajó többszöri korszerűsítés után (1964, 1991) a mai napig is közlekedik a nosztalgiaflotta tagjaként.

 

Az 1900-as években a badacsonyi kikötőben...

A fonyódi partoknál a XX. század elején...

A Kelén gőzhajó az új révfülöpi hajóállomáson...

1911-ben a nyílt vízen...

1912-ben Siófokon...

1913-ban Badacsony partjai előtt...

1916-ban indulás előtt Siófokon...

1917-ben fordulás után a déli oldal "fővárosában"...

1942-ben a Helka és a Jókai társaságában Révfülöpön...

Átépítés előtt 1960 körül Füreden...

Pihenő a kikötőben...

Irány Badacsony!

Az 1964-es átépítés után....

1988-ban filmforgatás miatt átfestve Siófokon...1.

1988-ban filmforgatás miatt átfestve Siófokon...2.

1988-ban filmforgatás miatt átfestve...3.

A hajó felújítása Siófokon...

A hajók (Helka-Kelén) mai állapotáról készült a rajz...

A Kelén motoros ma a Balaton egyik leggyorsabb hajója...

A hátsó fedélzet felülnézetből...

A hajó belseje

A Kelén gőzgépe

Rendelkezésre álló adatok:

Készítésének ideje: 1891 Hossza: 35 m
Készítésének helye: Budapest Szélessége: 5 m
Hajó későbbi neve:

-

Oldalmagassága: 2,5 m
Balatonra kerülésének időpontja: 1891 Merülése: 1,6 m
Korszerűsítés ideje:

1962, 1991

Főgépek típusa:

-

Balatonról Dunára áthelyezve: - Főgépek teljesítménye: 80 LE
Selejtezés időpontja: - Maximális sebessége: 14 km/h
Szállítható maximális utasszám: 250 fő Egyéb érdekesség:  
 
Rendkívüli események
- 1895 augusztus 25-én az óriási viharban 10 óra! késéssel tette meg a Siófok-Keszthely utat.
- 1927-ben a tihanyi halásztelep előtt, a Zamárdi irányában található homokgerendára felakadt és csak hat órás csörlőzés után sikerült kiszabadítani.
- 1945 március 27-én a visszavonuló német csapatok a révfülöpi kikötőben álló utolsó két (Tünde) még épségben lévő hajó gépházában is elhelyezték már a robbanóanyagot, mikor a pusztítás elkerülése érdekében magyar hajósok, a fenékcsapok megnyitásával elsüllyesztették őket.

(A táblázatban található műszaki adatok a hajó 1891-es állapotát tükrözik.)