Kelén csavargőzös
A Balaton harmadik csavargőzöse, amely az első hajó Barossra keresztelése után szintén a Kelén nevet kapta 1891. április 17-én szállított először utasokat. A hajó többszöri korszerűsítés után (1964, 1991) a mai napig is közlekedik a nosztalgiaflotta tagjaként. |
|
Az 1900-as években a badacsonyi kikötőben... |
|
A fonyódi partoknál a XX. század elején... |
A Kelén gőzhajó az új révfülöpi hajóállomáson... |
1911-ben a nyílt vízen... |
1912-ben Siófokon... |
1913-ban Badacsony partjai előtt... |
1916-ban indulás előtt Siófokon... |
1917-ben fordulás után a déli oldal "fővárosában"... |
1942-ben a Helka és a Jókai társaságában Révfülöpön... |
Átépítés előtt 1960 körül Füreden... |
Pihenő a kikötőben... |
|
Irány Badacsony! |
Az 1964-es átépítés után.... |
1988-ban filmforgatás miatt átfestve Siófokon...1. |
1988-ban filmforgatás miatt átfestve Siófokon...2. |
1988-ban filmforgatás miatt átfestve...3. |
A hajó felújítása Siófokon... |
|
A hajók (Helka-Kelén) mai állapotáról készült a rajz... |
A Kelén motoros ma a Balaton egyik leggyorsabb hajója... |
|
A hátsó fedélzet felülnézetből... |
Készítésének ideje: | 1891 | Hossza: | 35 m |
Készítésének helye: | Budapest | Szélessége: | 5 m |
Hajó későbbi neve: |
- |
Oldalmagassága: | 2,5 m |
Balatonra kerülésének időpontja: | 1891 | Merülése: | 1,6 m |
Korszerűsítés ideje: |
1962, 1991 |
Főgépek típusa: |
- |
Balatonról Dunára áthelyezve: | - | Főgépek teljesítménye: | 80 LE |
Selejtezés időpontja: | - | Maximális sebessége: | 14 km/h |
Szállítható maximális utasszám: | 250 fő | Egyéb érdekesség: |
Rendkívüli események |
- 1895 augusztus 25-én az
óriási viharban 10 óra! késéssel tette meg a Siófok-Keszthely utat. - 1927-ben a tihanyi halásztelep előtt, a Zamárdi irányában található homokgerendára felakadt és csak hat órás csörlőzés után sikerült kiszabadítani. - 1945 március 27-én a visszavonuló német csapatok a révfülöpi kikötőben álló utolsó két (Tünde) még épségben lévő hajó gépházában is elhelyezték már a robbanóanyagot, mikor a pusztítás elkerülése érdekében magyar hajósok, a fenékcsapok megnyitásával elsüllyesztették őket. |
(A táblázatban található műszaki adatok a hajó 1891-es állapotát tükrözik.)