Jókai csavargőzös
A 29 méter hosszú, 5 méter széles Jókai gőzhajó 1913. június 2-án tette meg próbaútját a tavon. 1964-ben korszerűsítették és Diesel motort kapott. Néhány éves tiszai kitérő után, gyönyörűen felújítva 2002 óta Balatonfüreden a Vanyolai Kft. tulajdonaként járja ismét a tavat. |
1913-ban nem sokkal a vízrebocsátás előtt... |
.... a vízrebocsátás pillanata... |
... és közvetlen utána 1913-ban... |
1913-ban Siófokon... |
A Jókai gőzhajó röviddel siófoki megérkezése előtt... |
1928-ban a nyílt vízen... |
|
1942-ben a Helka és a Kelén társaságában Révfülöpön... |
Fonyódi forduló valamikor 1960 táján... |
A '70-es években befut Fonyódra... |
|
A Jókai motoros 2002-ben Balatonfürednél... |
...és 2003-ban Tihany alatt... |
2006-ban ugyan ott... |
Készítésének ideje: | 1913 | Hossza: | 28,9 m |
Készítésének helye: | Budapest | Szélessége: | 4,8 m |
Hajó későbbi neve: |
- |
Oldalmagassága: | 2,5 m |
Balatonra kerülésének időpontja: | újra 2002 | Merülése: | 1,75 m |
Korszerűsítés ideje: | 1964, 2002 | Főgépek típusa: |
- |
Balatonról Tiszára áthelyezve: | 1980 | Főgépek teljesítménye: | 105 LE |
Selejtezés időpontja: | - | Maximális sebessége: | 14-15 km/h |
Szállítható maximális utasszám: | 250 fő | Egyéb érdekesség: |
Rendkívüli események |
- 1944 október 15-én a
tihanyi kikötőben súlyosan megrongálódott, mikor a Szigliget motoros
hátulról belerohant. - 1944 október 20-án Balatonfüred és Siófok között a vízbe esett és eltűnt a hajó egyetlen utasa. - 1944-ben egy októberi éjszakán Füredről Siófokra tartva a Csongor motoros piros jelzőfényét vélték a móló irányfényének ezért a két hajó összeütközött. A Csongor ms. oldala a gépháznál beszakadt. - 1944 október 31-én Vonyarcvashegy magasságában akna robban a hajó mellett komoly pusztítást végezve azon. - A II. világháború idején, 1945 március 26-án a visszavonuló német csapatok a balatonfüredi kikötőben felrobbantották. |
(A táblázatban található műszaki adatok a hajó 1913-as állapotát tükrözik.)