Jókai csavargőzös

Ugrás a hajó adatlapjához


A 29 méter hosszú, 5 méter széles Jókai gőzhajó 1913. június 2-án tette meg próbaútját a tavon. 1964-ben korszerűsítették és Diesel motort kapott. Néhány éves tiszai kitérő után, gyönyörűen felújítva 2002 óta Balatonfüreden a Vanyolai Kft. tulajdonaként járja ismét a tavat.

 

1913-ban nem sokkal a vízrebocsátás előtt...

.... a vízrebocsátás pillanata...

... és közvetlen utána 1913-ban...

1913-ban Siófokon...

A Jókai gőzhajó röviddel siófoki megérkezése előtt...
1928-ban a nyílt vízen...

1942-ben a Helka és a Kelén társaságában Révfülöpön...

Fonyódi forduló valamikor 1960 táján...
A '70-es években befut Fonyódra...

A Jókai motoros 2002-ben Balatonfürednél...

...és 2003-ban Tihany alatt...

2006-ban ugyan ott...

Rendelkezésre álló adatok:

Készítésének ideje: 1913 Hossza: 28,9 m
Készítésének helye: Budapest Szélessége: 4,8 m
Hajó későbbi neve:

-

Oldalmagassága: 2,5 m
Balatonra kerülésének időpontja: újra 2002 Merülése: 1,75 m
Korszerűsítés ideje: 1964, 2002 Főgépek típusa:

-

Balatonról Tiszára áthelyezve: 1980 Főgépek teljesítménye: 105 LE
Selejtezés időpontja: - Maximális sebessége: 14-15 km/h
Szállítható maximális utasszám: 250 fő Egyéb érdekesség:  
 
Rendkívüli események
- 1944 október 15-én a tihanyi kikötőben súlyosan megrongálódott, mikor a Szigliget motoros hátulról belerohant.
- 1944 október 20-án Balatonfüred és Siófok között a vízbe esett és eltűnt a hajó egyetlen utasa.
- 1944-ben egy októberi éjszakán Füredről Siófokra tartva a Csongor motoros piros jelzőfényét vélték a móló irányfényének ezért a két hajó összeütközött.  A Csongor ms. oldala a gépháznál beszakadt.
- 1944 október 31-én Vonyarcvashegy magasságában akna robban a hajó mellett komoly pusztítást végezve azon.
- A II. világháború idején, 1945 március 26-án a visszavonuló német csapatok a balatonfüredi kikötőben felrobbantották.

(A táblázatban található műszaki adatok a hajó 1913-as állapotát tükrözik.)