Helka csavargőzös
|
A Helka, a Kelén ikertestvéreként vas hajótestre, fa felépítménnyel készült és 1891. június 28-án került vízre. Az 1964-es korszerűsítés után, a hajót 1980-ban kivonták a forgalomból és presszót alakítottak ki benne Balatonfüreden. 1994-ben a MAHART visszavásárolta, majd 1996-os felújítása után ismét forgalomba helyezte a nosztalgia flotta tagjaként. |
![]() |
| A vízrebocsátás előtti pillanatok 1891 tavaszán... |
![]() |
| 1906-ban Siófokon... |
|
|
|
1910 környékén a badacsonyi kikötő előtt.... |
|
|
|
Vasutas kirándulókkal 1913-ban... |
![]() |
| 1918-ban Révfülöpön a Kelén társaságában ... |
![]() |
| Jégbe fagyva a fonyódi kikötő előtt 1929-ben... |
![]() |
| Fordulás közben a '30-as években... |
![]() |
| 1942-ben Almádiban a Jókai és a Kelén mellett... |
![]() |
| A Helka kiemelése a füredi partra 1980. március 25-én... |
![]() |
| Presszóként valamikor a '80-as években Füreden... |
![]() |
| A hajó 1996-os felújítása Siófokon 1... |
![]() |
| A hajó 1996-os felújítása Siófokon 2... |
|
|
|
A hajók (Helka-Kelén) mai állapotáról készült a rajz... |
![]() |
|
110 évvel születése után a badacsonyi kikötő előtt... |
|
|
|
A kormányállás 2006-ban... |
![]() |
|
A vezérpálca és a kolomp... |
| Készítésének ideje: | 1891 | Hossza: | 35 m |
| Készítésének helye: | Budapest | Szélessége: | 5 m |
| Hajó későbbi neve: |
- |
Oldalmagassága: | 2,5 m |
| Balatonra kerülésének időpontja: | 1891 | Merülése: | 1,6 m |
| Korszerűsítés ideje: | 1964, 1996 | Főgépek típusa: |
- |
| Balatonról Dunára áthelyezve: | - | Főgépek teljesítménye: | 80 LE |
| Selejtezés időpontja: | (1980) | Maximális sebessége: | 14 km/h |
| Szállítható maximális utasszám: | 250 fő | Egyéb érdekesség: |
| Rendkívüli események |
| - A II. világháború idején, 1945 március 26-án a visszavonuló német csapatok a balatonfüredi kikötőben felrobbantották. |
(A táblázatban található műszaki adatok az 1891-es állapotokat tükrözik.)