Balaton csavargőzös

Ugrás a hajó adatlapjához


A tó első csavargőzöse 1872-ben a Zala-Somogyi Gőzhajó Társulat megrendelésére készült. A hajó a Révfülöp - Boglár - Szepezd útvonalon közlekedett. A társaság 1876-ban csődbe ment, és a gőzös a Dunára került. Többszöri átépítés, tulajdonosváltás és névváltoztatás után 1978-ban több mint 100 évi szolgálat után selejtezték 1981-ben visszakerült a Balatonhoz. Jelenleg a boglári mólónál áll, ahol nyaranként étterem, presszó üzemel benne. Mint a 2004-ben készült képeken jól látható, a hajó már nagyon rossz állapotban van.

 

1939-ben Irma néven a Dunán...

Itt már FK-312 néven 1973-ban...

Bárrá alakítva a boglári parton az 1980-as években...1.

Bárrá alakítva a boglári parton az 1980-as években...2.

...és így néz ki a hajó 2004-ben...
...előről...
...és oldalról...
Távolabbról nem látszik annyira a pusztulás...

A vasmacska csörlője, még viszonylag épen...
A hiányzó ablakok, és mentőövek jól mutatják a vontató siralmas állapotát...
A kormányállás, a rozsdásodó kormánykerékkel...
A hajó belseje az ablakon bekukucskálva...
A kémény, lehegesztve...
Látkép a kormányállás mellől a hajó hátsó részére...
...a hátsó fedélzetről nézve a kémény és a kormányállás...
Az FK-312-es hátulja a hajócsavarral és a kormánylapáttal...
...és ismét hátulról, alulnézetben, virágtartóval "ékesítve".

Rendelkezésre álló adatok:

Készítésének ideje: 1872 Hossza: 30,3 m
Készítésének helye: Újpest Szélessége: 4,9 m
Hajó későbbi neve: Alexandra, Mohács, Irma, FK-312 Oldalmagassága: 1,98 m
Balatonra kerülésének időpontja: 1872 Merülése: 1,3 m
Korszerűsítés ideje: 1893, 1954 Főgépek típusa:

-

Balatonról Dunára áthelyezve: 1876 Főgépek teljesítménye: 100 LE
Selejtezés időpontja: 1978 Maximális sebessége: 10-12 km/h
Szállítható maximális utasszám: 50 fő Egyéb érdekesség:  
 
Rendkívüli események