Balaton csavargőzös
|
A tó első csavargőzöse 1872-ben a Zala-Somogyi Gőzhajó Társulat megrendelésére készült. A hajó a Révfülöp - Boglár - Szepezd útvonalon közlekedett. A társaság 1876-ban csődbe ment, és a gőzös a Dunára került. Többszöri átépítés, tulajdonosváltás és névváltoztatás után 1978-ban több mint 100 évi szolgálat után selejtezték 1981-ben visszakerült a Balatonhoz. Jelenleg a boglári mólónál áll, ahol nyaranként étterem, presszó üzemel benne. Mint a 2004-ben készült képeken jól látható, a hajó már nagyon rossz állapotban van. |
![]() |
|
1939-ben Irma néven a Dunán... |
![]() |
|
Itt már FK-312 néven 1973-ban... |
![]() |
|
Bárrá alakítva a boglári parton az 1980-as években...1. |
|
|
|
Bárrá alakítva a boglári parton az 1980-as években...2. |
![]() |
| ...és így néz ki a hajó 2004-ben... |
![]() |
| ...előről... |
![]() |
| ...és oldalról... |
![]() |
| Távolabbról nem látszik annyira a pusztulás... |
|
|
| A vasmacska csörlője, még viszonylag épen... |
![]() |
| A hiányzó ablakok, és mentőövek jól mutatják a vontató siralmas állapotát... |
![]() |
| A kormányállás, a rozsdásodó kormánykerékkel... |
![]() |
| A hajó belseje az ablakon bekukucskálva... |
![]() |
| A kémény, lehegesztve... |
![]() |
| Látkép a kormányállás mellől a hajó hátsó részére... |
![]() |
| ...a hátsó fedélzetről nézve a kémény és a kormányállás... |
![]() |
| Az FK-312-es hátulja a hajócsavarral és a kormánylapáttal... |
![]() |
| ...és ismét hátulról, alulnézetben, virágtartóval "ékesítve". |
| Készítésének ideje: | 1872 | Hossza: | 30,3 m |
| Készítésének helye: | Újpest | Szélessége: | 4,9 m |
| Hajó későbbi neve: | Alexandra, Mohács, Irma, FK-312 | Oldalmagassága: | 1,98 m |
| Balatonra kerülésének időpontja: | 1872 | Merülése: | 1,3 m |
| Korszerűsítés ideje: | 1893, 1954 | Főgépek típusa: |
- |
| Balatonról Dunára áthelyezve: | 1876 | Főgépek teljesítménye: | 100 LE |
| Selejtezés időpontja: | 1978 | Maximális sebessége: | 10-12 km/h |
| Szállítható maximális utasszám: | 50 fő | Egyéb érdekesség: |
| Rendkívüli események |